Mottó

2012. szeptember 18., kedd

Mákos-mentás szappan

 A hétvégén megint egy frissítő, bőrradírozó szappan készült (és néhány belga csokira hajazó kagylószappan is, azokat majd máskor mutatom meg). A mákot egy ideje nem csak bejglibe és  mákos gubába használom...
A mentás szappanok kellemesen frissítenek meleg nyári napokon, de a borsmenta olaj tartalom légutakon könnyítő hatása jó szolgálatot tesz majd hideg-morcos estén is, ha náthásan szeretnénk egy forró fürdőt venni, vagy ha csak egy vérkeringést serkentő, radírozó zuhanyozásra szottyanna kedvünk.  Mákos szappan többször volt már nálam a fadobozban, általában csokoládéval, fahéjjal, szegfűszeggel kombinálva, most gondoltam, változtatok a recepten egy keveset, és mentával-citrommal kevertem.

A mákos szappant nem csak azért szeretem, mert vetekedve egy jó luffa szivaccsal fantasztikusan dörzsöl, hanem mert olyan szépek fürdés közben a mákszemek (nem tudom, más szokta-e fürdés közben a háziszappanjait mustrálgatni... nekem eddig az örvényes rozmaringos tetszett a legjobban), de tényleg érdemes megnézni, mert nem egy síkban helyezkednek el az apró szemek, hanem térben, szinte lebegnek a szappanban, és nem is gömbölyűek, hanem babszemre hasonlítanak... Még apró óvodás  voltam, amikor mikrobiológus Édesapám  mutatott néha a munkahelyén csoda apró, szabad szemmel nem látható lényeket, amiket csak egy barátságtalannak tűnő, fekete, két csőből világító eszköz segítségével lehetett észrevenni, és a lényecskéknek jópofa, megjegyezhetetlen nevük volt. Aztán -mint sokan gyerekkorunkban-, kaptam otthonra is "babamikroszkópot", amivel lehetett hajszálat, homokszemeket, virágok porzóját vizsgálgatni...emlékszem, már akkor is a mák tetszett a legjobban :) Azóta tudom, hogy a mákszemek nem is feketék, hanem színesek, általában sötét vagy világos kékesszürkék, vöröses-barnák, nagy ritkán  sárgát is lehet találni. (Fotó: Kurt Wirz)

Szintén kellemes emlék gyerekkoromból, ahogy Nagyimmal nyár végén együtt pergettük a zörgősre száradt mákot. Éles késsel levágta a gubó tetejét, mi pedig a húgommal kiszórtuk egy vászonzacskóba az apró mákszemeket. Idén én is vetettem két rövid sort, mert szerettem volna a gubó végét pecsétként szappanba nyomni (nem működik, pedig milyen szép...), és hogy megmutassam az én gyerekemnek, ne csak könyvben lássa, hogy a mák honnan kerül   a bolt polcára a lencse, a bab és  sárgaborsó mellé.
A mentáról is szerettem volna többet írni, de majd legközelebb. Most csak annyit, hogy nem csak köhögés, hurut és torokfájás kezelésében is hatékony, hanem szeszes kivonata többféle fájdalomcsillapító szer alkotóeleme. Antireumatikus hatású kenőcsök, masszázs- és fürdőolaj alkotórésze, lumbágó és izomfájás esetén a bőrbe dörzsölve hat.  Ebben a szappanban pedig a citrom illóval együtt frissít, serkenti a vérkeringést, amit a mákszemek kellemes dörzsölése csak fokoz.

Szappanom összetevői:
szappanosított olívaolaj, kókuszvaj, pálmaolaj, ricinusolaj, méhviasz, shea vaj, kakaóvaj, szőlőmagolaj, borsmenta főzet, mák, reszelt citromhéj; indiai citromfű, borsmenta és citrom illóolaj. Extra ápoló olajként ebbe  a szappanba  is   kakaóvajat,   shea vajat és szőlőmagolajat  tettem. A dísz a mákszemeken és a citromhéjon kívül most az összes szappanban a Szappan Tékás madárka.


4 megjegyzés:

  1. Qué bonito es tu blog de jabones preciosos,encantada de conocerla. Saludos desde España.

    VálaszTörlés
  2. Gracias Sara! Bienvenido a mis lectores, con amor espera otro tiempo :)

    VálaszTörlés
  3. Kedves Ildiko, gratulalok a szep szappanokhoz... igazan a szivedbol jon ez a mesterseg. Szinte ide erzem az illatokat... En egy kezdo "szappangyaros vagyok" Szudanbol. Itt nagyon sok kivalo alapanyag van jo szappan kesziteshez.Remelem, a kesobbiekben sikerul majd veled megosztanom itteni "szappan konyham" tapasztalatait. Szeretettel: egy magyar Szudanbol.

    VálaszTörlés
  4. Kedves Éva, nagyon köszönöm!
    Örülök, hogy így látod, mert valóban szívvel-lélekkel, csupa örömből csinálom.
    Jó messzire kerültél, de nálatok tényleg sok minden "megterem", ami egy jóféle szappanhoz szükséges....használd ki :)
    Várom, hogy megoszd a tapasztalataidat, és szeretettel várlak itt is! :)
    Ildikó

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...