Mottó

2012. október 30., kedd

Mosószappan

Kicsit  elmaradtam a szappanok blogbéli leírásával, pedig többfélét is készítettem az utóbbi néhány hétben (kávés-narancsosat, gránitmintás fekete szeneset és rózsaszínű agyagosat, tejsavós-csipkebogyósat, készülnek már a karácsonyi ajándéknak valók, a mézes- méhviaszos is tervben van...de most a mosószappanról készült fotó, így  előbb kap bejegyzést a többinél. 

A mosószappan készítést már elég régóta terveztem, konkrétan azóta, amióta egy makacs (pont, mint a mint a reklámban) foltot semmivel sem sikerült kiszednem egy kedvenc ruhadarabból, végül  az egyik szappanom, egy körömvirágos ripsz-ropsz  eltüntette (szintén, mint a  reklámban). Pedig az a szappan nem is volt túl ideális erre  a célra, hiszen túl volt olajozva, hogy ne kelljen testápolót használnunk fürdés után. 
A mosószappanom csak négyféle olajból és növényi zsiradékból  készült, és bár eredetileg disznózsírból terveztem, még nem barátkoztam meg a gondolattal....így vega mosószappan lett az eredmény. Mivel jóval kevesebb folyadékkal készült, mint a többi, öntés után pár órával ki is tudtam venni a dobozból, sőt, sietnem kellett a szeleteléssel, mert már frissen sem volt túl puha, alig tudtam egy  kis cicomát alkalmazni pár darabon....mert mosószappan ide vagy oda, hadd legyen a lehetőségeihez mérten az is szép :)

Kicsi, tömzsi, kézreálló darabokat öntöttem, épp csak pici levendula illót kapott és sok mosószódát a super fat helyett, kellemes, retro  tisztaságillata van, olyan békebeli...a szappan pecsét ismét sk. készült égethető gyurmából, Erika barátnőm szilikon mintázójának segítségével. 

Picit töredezik a széle (a mosószóda miatt), de szép fehér, és reményeim szerint ilyen fehérre is fogok  mosni a segítségével. (Update: szépen mos, lereszelve, feloldva mosógépben is kiállta a próbát. Környezetkímélő, hatékony  alternatíva a mosóporok helyett...)
Szappanom összetevői: 
szappanosított pálmaolaj, napraforgó olaj, kókuszvaj, méhviasz, ioncserélt víz, mosószóda, levendula illóolaj.

8 megjegyzés:

  1. Nahát, már több mosószappant készítettem én is, de nem jutott eszembe, hogy a mosószódát már a masszába keverjem. Én utólag szoktam hozzáadni, miután lereszeltem és deszt vízzel felfőztem. Így hatásosabb? Ha bevált ez a recept meg tudnád adni a pontos mennyiségeket? Én már jó párat készítettem, de eddig egyik sem volt az igazi. A legutóbbit disznózsírral. Nem ajánlom, érezni lehetett a szagán..
    Üdv,
    Tímea

    VálaszTörlés
  2. Szia Tímea!

    Több helyen is olvastam már, hogy a disznózsírból (és a használt olajakból) készült szappanok kellemetlen illatúak lehetnek, nem is használok ilyet, a zsírtól pedig alapból idegenkedem...
    Hideg eljárással készítettem a szappant, trace állapotnál kevertem bele a mosószódát. Így kézi mosásnál (pl. zoknik előmosása, foltos holmik kézi előmosása) nem kell külön hozzáadni. Mosógéppel történő mosásnál a szappanból úgy két evőkanállal reszeltem le, és egy evőkanál mosószóda (fehér holmik mosásánál plusz fél evőkanál nátrium perkarbonát is) ment még az adagolóba. A fehér holmijaim és a konyharuhák is csodaszépek lettek (ecetes-illóolajos vízzel öblítek), úgyhogy merem ajánlani. Ha 40 °C-nál alacsonyabb hőfokon mosol, előtte fel kell oldani a reszeléket.
    A mosószappanom receptje:
    350 g pálmaolaj, 350 g napraforgó olaj, 100 g kókuszolaj, 10 g méhviasz, 123 g NaOH, 230 g ioncserélt víz. Trace-nél 4 evőkanál mosószódát és kevés levendula illóolajat tettem hozzá, de ez utóbbi nyugodtan el is hagyható.
    Remélem neked is beválik!
    Üdv,
    Ildikó

    VálaszTörlés
  3. Szia!

    Köszönöm szépen a receptet, legközelebb mindenképp ezt fogom megcsinálni! Én még kezdő hideg-szappan készítő vagyok, és nem tudtam, hogy a trace állapotnál agyagokon és illókon kívül mást is lehet adni a masszához. Meglepődtem, amikor másik receptednél is olvastam, hogy akkor adsz hozzá plusz ápoló olajokat, vajakat. Az a szappan ápoló hatását növeli vagy mi a célja? És hogy lehet kikalkulálni, hogy pl. mennyi plusz olajat lehet még hozzáadni?
    Olyan gyönyörűek és inspirálóak a szappanjaid, és ezt a sok hasznos infót is köszönöm! :)
    Üdv,
    Tímea

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Tímea!

      Kíváncsi vagyok, neked hogy válik be, majd megírod?

      A super fat alkalmazásának mikéntjéről megoszlanak szappanos berkekben, -még szakmai oldalakon is- a vélemények. Sok érvet és ellenérvet olvastam. Vannak, akik nem különítik el az alapszámítástól (a kalkulátorok általában 5%-ra vannak alapból beállítva, de ezen lehet változtatni) , mások tapasztalata szerint van értelme eldönteni, mivel szeretnénk túlzsírozni a szappant. Én kipróbáltam így is, úgy is, és a saját tapasztalatom az, hogy megéri külön bajlódni a super fat összeállításával, méricskélésével. (igen, a super fat az ápoló hatást fokozza)

      Ezért 0%-ra állítom a kalkulátorban a super fat arányát, az alapolajok össztömegének 5%-át pedig külön kimérem és trace állapotnál adom hozzá (ez a mennyiség szappanfajtától függően változhat, a himalájai sós szappanom például 20% körül "kíván" plusz olajokat) ) Leggyakrabban shea és kakaóvajat, vagy más hidegen sajtolt, finom olajat, illetve saját macerátumokat használok.
      Azt gondolom, te is tégy majd saját belátásod és tapasztalataid szerint úgy plusz zsírokat a szappanjaidba, ahogy neked tetszik. (szakirodalmat találsz bőven ebben a témában is, érdemes átolvasni, kipróbálni, megtapasztalni, majd ezek alapján dönteni)

      Legyen örömed neked is a szappanozásban, sok szép és jó szappant kívánok :)

      Ildikó

      Törlés
  4. Szia Ildikó!

    Én is kezdő szappanos vagyok, de pont hétvégén készítettem disznózsírral szappant. (Igaz meleg eljárással, mert azt akartam küldeni a gyerekkel tisztasági csomagban kézmosásra.)
    Miután a "szaga" nem volt túl meggyőző (teafaj illó került bele) nem mertem elküldeni, de egyre jobban tetszik, kezd elmenni a szaga és lassan illatos lesz.
    Hagytam egy nagyobb darabot, amit ki szeretnék próbálni mosáshoz, alig várom, hogy összegyűljön a szennyes. :)
    Szóval, szerintem ne idegenkedj a disznózsírtól (ha csak nem valami vega megfontolásból teszed :) ) mert tényleg jó kis kemény szappant lehet belőle főzni.

    Üdv.: Györgyi

    VálaszTörlés
  5. Szia Györgyi, köszönöm szépen, hogy megosztottad a tapasztalatodat. Úgy olvastam szappanos oldalakon, hogy a meleg eljárással disznózsírból készült szappan nem lesz szagos, csak az, amelyik CP készül, úgyhogy lehet, hogy a kezdeti lúgos szúrós illat után a te módszereddel tényleg kellemes illatúvá válik.. Azért nem zárkózom el előle teljesen, egyszer biztosan kipróbálom, már csak kíváncsiságból is, ha legyőztem az idegenkedést, ebben segítenek a tiédhez hasonló pozitív tapasztalatok. :)
    A teafa illót jól kitaláltad, az alapszagot elvenni is jó, és a gyerekek kezére is...

    Ha rászánom magam, biztosan lesz belőle bejegyzés....te majd megírod, hogy sikerült vele a mosás? Én lassan készíthetem a következő adagot, nálam bevált....
    Üdv:

    Ildikó

    VálaszTörlés
  6. Szia Ildikó!
    Lassan két hetes a szappanom, az illata még mindig nem pipere, de nem is kellemetlen. Nagyon jó kemény szappan lett.
    A nagyobb darabot lereszeltem (kb. 20-25 dkg), felolvasztottam annyi vízzel, amennyi ellepte és amikor feloldódott két és fél liter forróvízzel felöntöttem, elkevertem és tettem bele 250 ml mosószódát. Ebből gél szerű mosószer lett, amit mosógömbbe téve a dobban használok.
    Folttisztító hatása már bizonyított. Persze a "gázos" foltokat bekenem mosás előtt, a konyharuháknál is jól működött.
    Kézmosásra pedig maga a szappan tökéletes. :)
    Üdv.: Györgyi

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...