Mottó

2012. szeptember 24., hétfő

Sütőtökös-mézes szappan

Évszakváltáskor mindig eszembe jut az az olvasmány egy alsó tagozatos tankönyvből, ami arról szólt, hogy egy kisfiúnak (vagy kislánynak?) mennyire tetszett minden évszak, és ahányszor  kijelentette, hogy a tavasz, a nyár, az ősz vagy a tél a kedvence, a tanító nénije annyiszor leíratta vele, így kiderült, hogy az összes évszaknak megvan a maga szépsége. Az idei ősz  úgy   kezdődött, hogy jobbat kívánni sem lehet, így nem is bánkódom, hogy vége a nyárnak (pedig szoktam). Hétvégén szüretelünk (lesz saját szőlőmagom, de jó), a kerti munka is jobban esik most, hogy nincs forróság, a természet pedig olyan szép, hogy néha azt gondolja az ember, ha ezt festményen látná, biztosan giccsesnek titulálná.

A színek, az ősz és a sütőtökszezon kezdete miatt is készítettem a hétvégén sütőtökös-mézes szappant. 
 A sütőtök húsa - mint azt sárga színe is mutatja - igen gazdag karotinoidokban, C- és B-vitaminokban, a tökmagban pedig E-vitamin van. Mint antioxidánsok, védelmet nyújtanak a szervezetnek, mivel jelentős szerepet játszanak az ún. szabad gyökök hatástalanításában, ezzel csökkentik az érelmeszesedés és a daganatos betegségek kialakulásának kockázatát. A sütőtök vízhajtó és gyulladáscsökkentő hatása miatt is kedvelt zöldségfajta, magas vitamin és tápanyagtartalma mellett telítetlen zsírsavakat tartalmaz, valamint  sok cukrot, vitaminokat, fehérjét és emészthető rostot is. A népi gyógyászat vese-, máj-, köszvény- és bélbetegségek esetén ajánlja, különösen a magjának tulajdonít gyógyító hatást.  
Ebbe a szappanba   a kockára vágott sütőtök főzővize került folyadékként, pudingosodásnál bőven adtam hozzá a püréből is. Körömvirág macerátum fokozza a hatását, szép narancsos színét pedig szárított- őrölt körömvirág, sáfrányos szeklice és egy kevés kurkuma is. Mézet is adtam hozzá, ez majdnem a szappan vesztét okozta, a sütőtök cukortartalma és a méz miatt alaposan felmelegedett a massza,   újból folyóssá, és sötétbarnává  vált a dobozban. Gyakorlatilag keresztet is vetettem rá, ezért nyugodtan vártam a másnapot abban a tudatban, hogy lesz egy kockázásra kerülő jókora szappanom, de szeletelésél kellemes meglepetés várt: a színek, ha nem is teljesen olyanok, mint képzeltem, de hasonlítanak rá... Nem tudom, van-e a szappanfőzőknek istene, de ha van,  biztosan gyakran néz be hozzám... :)

 Szappanom összetevői: 
szappanosított olívaolaj, kókuszvaj, pálmaolaj, körömvirágolaj, ricinusolaj, méhviasz, shea vaj, kakaóvaj,  sütőtök főzőleve, sütőtökpüré, őrölt körömvirág és sáfrányos szeklice, kurkuma, narancs-, citrom és indiai citromfű illóolaj. Az extra ápoló  ebben  a szappanban a kakaóvaj, a shea vaj  és a saját készítésű körömvirág macerátum. 

2 megjegyzés:

  1. Nagyon kedves ez a bejegyzés is, az évszakokról, a természetről, saját gondolataim is lehetnének ezek, csak talán nem tudnám így papírra vetni! :))
    Ezért (is) szeret Téged a szappanfőzők istene, meg a lelkedért, amit a szappanokba pakolsz! :)
    Nem csoda, hogy mindegyik gyönyörű! :))
    Ja és jó, hogy írtad a túlmelegedést, az én terveim közt a sütőtökös szappan, amellett, hogy mézes, még fahéjas is lett volna! Na hallod! Kicsorogna a formából :))
    Hacsak nem mínusz 10 hidegben készül!

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm Margó, tudom, te is hasonlóan érzel, gondolkodsz, mint én...és csak ne légy szerény, annyira szeretem az írásaidat!! :)
    Valóban résen kell majd lenned, mert a fahéjolaj ténylegesen olaj lesz a tűzre :) Eredetileg én is fahéjas illattal terveztem ezt, mert a fahéj az nagyon illik hozzá, de a vörösboros és a csokis szappanok is hasonló fűszeres illattal készültek, ezért lett ez most citrusos. Azt hiszem, ez mentette meg a szappanom :)

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...