Mottó

2014. július 28., hétfő

Fordított szappannyomda

Amikor szappanozni kezdtem, sokáig szappanpecsét szűkében voltam. Most már van jó néhány, de szappanpecsétből, formából soha nem lehet elég, és hiába van egy szappanpecsét gyártó kedves ismerősöm, őt sajnos (neki szerencsére) más szappanosok is zaklatják :). Így aztán, ha   moströgtöndeazonnal kell a pecsét (gondolom másnak is ismerős ez az érzés), erre az esetre jó az a megoldás, amit ebben a blogban találtam, Auntie Clara-nál, aki  önzetlenül osztja meg jobbnál jobb ötleteit, és gyönyörű szappanokat készít. A fordított szappan nyomda ugyanolyan szuper ötlet, mint a csipkenyomda.   

A hétköznapi szappannyomdát az öntés és szeletelés után, a már szilárd szappanba kell nyomni, eltalálva a megfelelő időt, hogy a massza épp jól nyomdázható legyen: ne legyen nehéz belenyomni a mintát, de ne is húzza vissza magával az esetleg még kissé ragacsos masszát. Ez általában a finom mintájú pecséteknél szokott előfordulni, de néhány szappan öntése és pecsételése után, némi gyakorlattal a hátunk mögött már lehet tudni, mikor van itt "az idő". 










A fordított szappan nyomda a hideg eljárás azon részét használja ki, amikor a massza folyékonyból szilárd fázisba megy át, azaz szalagosodni kezd (trace állapot). Ilyenkor lehet a dobozokba öntött szappanok tetejét mintázni hurkapálca vagy kanál segítségével, esetleg buborékos fóliát is lehet bele nyomni, így készült a mézes-méhviaszos szappanom is.

Most - ahogy Auntie Clara-nál láttam - hajtogattam néhány mintát alumínium drótból, de csak kettő hagyott olyan formát a szappanmasszában, ami jól látszott, a cirádásabbhoz vékonyabb drótra lenne szükség. Többször kellett próbálni, hogy látszódjon a minta, közben arra is kellett ügyelnem, hogy ne dermedjen túl a massza, mert akkor túlhúzza a mintázó, és cseppes, dürückös lesz. Nem is lett tökéletes, túl sok masszát kevertem be, így mire a kis szappanok mintázásához értem, már túldermedt a massza, és nem mind lett szép. (A képen az alumínium drót nem rozsdás, csak kissé megette a lúg, a következőhöz újat fogok hajtogatni).










Később, a szappanöntő dobozban  melegedő massza  közepén kicsit ki is simult a minta, viszont ha nem hagyom átmelegedni, belül kerek folt lesz...ezen még agyalnom kell, hogy csináljam. Első próbálkozásnak elmegy,  de lehet még sokkal szebb is ezzel a módszerrel a szappanmintázás.
Nyár lévén frissítő, kellemesen dörzsölő mákos-mentás, indiai citromfüves szappant készítettem, a kicsik közül néhányba rózsaszín agyagot is kevertem.

 Szappanom összetevői: 
szappanosított olívaolaj, kókuszvaj, pálmavaj, méhviasz, shea vaj, kakaóvaj, ricinusolaj, fodormenta főzete, mák, indiai citromfű és menta illóolaj.

3 megjegyzés:

  1. You are an artist! Wonderful. They are so beautiful - like jewlery!
    Thank you for your nice visit. Wonderful to have you around
    All my best
    Elisabeth

    VálaszTörlés
  2. Máskor ne alumínium drótot használj, mert az alumínium azon kevés fémek közé tartozik ami reakcióba lép a lúggal.
    Nagyon szépek a szappanjaid :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igazad van, de akkor, amikor szükségem volt rá (persze moströgtöndeazonnal), csak ilyen drótot találtam itthon. Vártam is, hogy megeszi majd a lúg, de szerencsére csak vékony, letörölhető bevonatot képezett rajta.

      Köszönöm, várlak szeretettel errefelé máskor is! :)

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...